Większość gry spędzimy w powietrzu. W tym celu jednak musimy nauczyć się latać. Podstawy są raczej proste. Spacja służy do skoku oraz rozpoczęcia lotu, a Shift do poruszania się (razem z WASD). Przycisk „C” odpowiada za unoszenie się w powietrzu. Latać można do momentu, aż Javelin się nie przegrzeje. Wysoka temperatura pancerza uniemożliwia ten rodzaj poruszania się. Łukowaty pasek pojawiający się na ekranie podczas lotu określa poziom nagrzania pancerze. Zmieniając swój kolor na czerwony, dosadnie informuje, że za moment dalszy lot będzie niemożliwy. W momencie przegrzania gracz runie na ziemię jak kamień. Na szczęście nie otrzymuje wtedy żadnych obrażeń.
Najprostszym sposobem na ochłodzenie egzoszkieletu jest powrót na ziemię. Już po chwili Javelin stanie się chłodniejszy i gracz ponownie będzie mógł wzbić się w powietrze. Co prawda nie jest to jedyne rozwiązanie. Dla zaawansowanych graczy twórcy przygotowali rozwiązania znacznie wydłużające lot. Pierwszym sposobem jest przelatywanie nad wodą, w czego wyniku otrzymamy efekt Ochłodzenia. Temperatura nie będzie rosnąć, a podczas dłuższych lotów nad rzekami, stawami czy wodospadami może nawet maleć. Inną metodą na obniżenie temperatury Javelina jest pikowanie w dół. Wtedy powinniśmy wzbić się wysoko w powietrze, a następnie „zanurkować”. W wyniku tej operacji pasek nagrzania zniknie momentalnie.
Walka w powietrzu i na ziemi
Latanie i strzelanie to podstawowe elementy rozgrywki w Anthem, którym twórcy poświęcili najwięcej uwagi. Oczywiście samo strzelanie nie będzie nam sprawiało trudności. Jednak w połączeniu z manewrowaniem w powietrzu może sprawić nieco trudności. Podczas potyczek mamy do wyboru dwa rodzaje broni, między którymi mogą dowolnie się przełączać. Za to ekwipować je można jedynie podczas pobytu w Forcie Tarsis.
Twoim podstawowym wyborem powinien być karabin – szturmowy lub wyborowy i to taki, który idealnie sprawdzi się na bliskie i średnie dystanse, a przy okazji nie będziesz musiał martwić się o amunicję do niego. Druga broń to już rzecz zależna od preferencji. Najważniejsze, żeby była dopasowana do twojego stylu walki. Do wyboru są:
- strzelby (ang. Shotgun),
- pistolety maszynowe (ang. Machine Pistol, dostępne dla Łowcy (ang. Ranger), Śmigacza (ang. Interceptor) oraz Sztormu (ang. Storm)) ,
- lekkie karabiny maszynowy (ang. Light Machine Gun),
- karabiny szturmowe (ang. Assault Rifle),
- ciężkie pistolety (an Heavy Pistol, dostępne dla Łowcy (ang. Ranger), Śmigacza (ang. Interceptor) oraz Sztormu (ang. Storm)),
- karabiny wyborowe (ang. Marksman Rifle),
- karabiny snajperskie (ang. Sniper Rifle),
- działka automatyczne ( Autocannon, dostępne tylko dla Kolosa (ang. Colossus)),
- granatniki (ang. Grenade Launcher, dostępne tylko dla Kolosa (ang. Colossus)),
- wyrzutnie ostrzy (ang. Blade slinger, dostępne dopiero po osiągnięciu 30 poziomu),
- miotacze elektryczne (ang. Volt Casters, dostępne dopiero po osiągnięciu 30 poziomu,
- akceleratory pulsacyjne (ang. Pulse Accelerator, dostępne dopiero po osiągnięciu 30 poziomu).
Połączenie latania ze strzelaniem daje bardzo dużą przewagę nad przeciwnikami znajdującymi się na ziemi. Bez problemu można przelecieć w ich pobliżu, celując w ich plecy. Jednak aby było to efektywne, należy wykorzystać powyżej opisane możliwości wydłużania lotu. Dzięki temu przewaga utrzyma się jak najdłużej. Bardzo ważną funkcją jest także unoszenie się w powietrzu. Dzięki niemu Javelin nagrzewa się wolniej, a stabilna pozycja pozytywnie wpływa na celność. Bardzo ważne są też uniki, które ochronią nas przed atakami. Można używać ich tak samo na ziemi, jak i w powietrzu.
Nie zapomnij także o unikach. Działa (ang. Turrets) oraz przeciwnicy wykorzystujący pociski samonaprowadzające są w stanie wycelować w Ciebie i wysłać rakiety, które są w stanie za Tobą podążać. Szczególnie w takich momentach uniki są bardzo ważne.